Ikonologie
Žánr: Dějiny umění
Slavný francouzský historik umění Emile Male před několika desítkami let prohlásil, že s Ripovou Ikonologií v ruce lze vysvětlit drtivou většinu alegorií, jež zdobí paláce a kostely v Římě. Dodejme, že nejen v Římě. Z Ripova vpravdě encyklopedického díla v barokní době čerpali postupně umělci po celé Evropě, a jak se barokní tvorba šířila ze své kolébky, Říma, upevňovala se závazná ikonologická tradice platná i v následujících staletích, pro niž znamenalo Ripovo dílo zároveň slabikář i interpretační klíč.Autor, o němž víme pouze to, že pocházel z Perugie a většinu života strávil v Sieně ve službách kardinála Salviatiho, vydal poprvé své rozsáhlé a mnohasvazkové dílo bez ilustrací roku 1593 v Římě. Další vydání z roku 1603 už obsahovalo dřevořezy údajně provedené podle předloh malíře známého pod jménem Cavalier d’Arpino. Tyto ilustrace jsou zařazeny i do českého vydání, které vychází z italského výboru z roku 1992, který je poučným i poutavým přehledem alegorizovaných ctností a neřestí, vášní a duševních hnutí, stejně jako např. světadílů, řek, měsíců, ročních dob, světových stran apod. Čtenářům z řad odborníků i široké veřejnosti se tak v jednom svazku nabízí rozsáhlý materiál, který může mimo jiné skutečně posloužit jako praktická pomůcka při putování za barokním uměním. Malův výrok, o němž se zmiňujeme, je tak aktualizován s překvapující doslovností.Výbor z mnohasvazkového encyklopedického díla italského humanisty Cesara Ripy, doprovází přes 300 dřevorytů podle předloh malíře známého pod jménem Cavalier d’Arpino.Vydání knihy podpořilo Ministerstvo kultury České republiky.
Načítání recenzí...
Přidat recenzi
Detaily knihy:
